پیام رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر به مناسبت نکوداشت هفته بوشهر

پیام رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر به مناسبت نکوداشت هفته بوشهر

به‌نام خدا

«من کنار ساحلم با هر قــــــــدم بر ماسه‌ها 

بانـگ می‌آرم که اینجا خـــاک ایرانِ من است»

18 اسفندماه فرا می‌رسد و بوشهر این شهر هزار افسان و افسون در ذهن مردمان هنردوست تداعی می‌شود. شهری که خطرهایش خط به خط دفتر تاریخ است و خاطره‌هایش خاص خطه‌ آفتاب نوشیده آن. زینت و زیور این شهر، میراثی است جا مانده از هنرمندانی خوش ذوق که شورش امواج و آرامش مهتاب را بر ساحل خلیج فارس دیده بودند.

از 18 اسفندماه سال 1278 «مدرسه سعادت» نشان سعادت‌طلبی مردمان دانش‌دوست بوشهر شد و این کهن‌بوم را به‌عنوان شهر دانایی در جنوب ایران به رخ همگان کشید؛ بندری با معماری منحصربه‌فرد و کوچه‌هایی صمیمی –که هماره نماد مدارا و مهربانی‌اند- از آن پس به مرکز ثقل ادبیات و دانش بدل شد و با پرورش چهره‌های درخشانی در سپهر ادب، هنر و دانش بر تارک تاریخ ایران درخشید. با این اوصاف، می‌طلبید فرصتی ایجاد شود تا بتوان به کمک آن شمه‌ای از تاریخ و تمدن فاخر و دیرینه بوشهر را نخست به خودمان و شهروندان گرانقدر این بندر عزیز، سپس به هموطنان و در آخر جهانیان شناسایی و معرفی کنیم. فرصتی که در نامیدن روزی به‌نام بوشهر میسر و ممکن بود. از این‌رو، مناسب‌ترین تاریخی که می‌توان برای نامیدن این روز برگزید 18 اسفندماه بود تا دانایی و فرهنگ را با هم عجین سازیم و نام بوشهر و اصالت فرهنگی آن را که برایندی از فرهنگ‌های متنوع و معماری و موسیقی بیمثالی است، جهانی کنیم. هرچند در روایت تمدن و تاریخ گهربار این شهر خلیجی راه بس سختی در پیش داریم؛ اما در یازدهمین دوره نکوداشت روز بوشهر تلاش شد تا با اجرائی کردن برنامه‌های با محوریت فرهنگ و هنر بوشهر با نگاهی همه‌جانبه‌گر و با تکیه بر خردجمعی و ظرفیت هنری شهر در این مسیر گام‌های استواری برداشته شد.

در پایان جا دارد از حمایت‌های دلگرم‌کننده جناب آقای سید نورالدین امیری شهردار محترم بندر بوشهر و اعضای گرامی شورای اسلامی شهر و همچنین زحمات بی‌دریغ جناب آقای محمدصادق سعید‌ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر، همدلی و همراهی هنرمندان و ادیبان هم‌استانی و ستاد برگزاری بزرگداشت روز بوشهر نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم که خاطرات ماندگاری را با خلق برنامه‌های بی‌نظیری برای شهروندان بوشهری به یادگار گذاشتند. تمام این تلاش‌ها با این هدف صورت گرفت که به بوشهری بودن خود افتخار کنیم و استوار در انتقال فرهنگ و آداب‌ورسوم بوشهر به دیگر نقاط نقش‌آفرین باشیم؛ «به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی/ به صد دفتر نشاید گفت شرح‌الحالِ مشتاقی»

طاهره شمشیری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر

۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۴,۳۵۵
کد خبر : ۱,۱۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید